Hoppa till huvudinnehållet

Genom att använda obo.se accepterar du vår användning av cookies

Gör om hemma

Underhåll ingår i hyran. Vi tillämpar hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU). Det innebär att du själv bestämmer om, när och hur du vill förnya hemma.

Logga in på Mina sidor och se när det är dags för underhåll i din bostad, och beställ direkt på webben.

Underhåll ingår i hyran med olika intervaller:

  • nya tapeter (12 år)
  • nyslipat parkettgolv (18 år)
  • ny kyl och frys (18 år)
  • ny spis (18 år)
  • nya köksluckor (20 år)
  • nya golvmattor (22 år)

Underhåll i förtid

Väljer du att renovera tidigare än vi planerat betalar du en engångskostnad. Logga in på Mina sidor, klicka på fliken ”underhållsstatus” för att se tidigareläggningskostnaden. Du beställer genom att kontakta oss på 019-19 42 00.

Hyresrabatt istället för renovering

Väntar du med renoveringen får du istället en rabatt på hyran. Logga in på Mina sidor, klicka på fliken ”underhållsstatus” för att se din rabatt. Rabatten dras från hyran i januari året efter att det planerade underhållet skulle ha genomförts.

Om du har bostadsbidrag eller bostadstillägg kan det påverkas av rabatten. Kontakta din handläggare på Försäkringskassan vid frågor.

Alla innefattas inte av hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

För några av våra lägenheter går det inte inte att beställa hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Det gäller dig som:

  • bor i studentlägenhet.
  • har korttidskontrakt.
  • hyr en bostad där en ombyggnation är inplanerad.

Detta får du göra själv

Enklare renoveringar. Till exempel:

  • Måla eller tapetsera, men inte måla direkt på tapeten.
  • Byta golvlister och innerdörrar.
  • Montera persienner.

Alla arbeten måste göras fackmannamässigt och valet av färger får inte vara för extrem. Du kan bli skyldig att betala kostnaden för att återställa lägenheten när du flyttar.

Arbeten som kräver ett proffs

Vissa renoveringar får endast en fackman göra. Till exempel:

  • Större renoveringar som att ändra planlösning.
  • Ta bort eller sätta upp en fast vägg eller göra en öppning mellan två rum.
  • Måla eller lackera köksluckor, garderobsluckor eller dörrar.
  • Kakla, måla, borra i väggar eller golv i badrum.
  • Elinstallationer och lagning av elektrisk utrustning.

Kontakta oss om du är osäker på vilka arbeten du får göra själv.

Frågor och svar om underhåll

Jag har beställt underhåll till min lägenhet. När kommer hantverkaren?

När du beställt underhåll jobbar vi med alla beställningar i turordning och utifrån prioritering. Vi kan inte säga exakt när arbetet kommer att bli utfört när du beställer, utan det kommer att ske under året.

Innan vi ska utföra underhåll hemma hos dig kommer vi hem till dig och utför en besiktning. Efter besiktningen gör vi en beställning av underhåll till hantverkaren.

Målning, tapetsering och golvbyte ska vara utfört senast:

  • 30 juni när vi besiktigat lägenheten och gjort en beställning mellan december-mars
  • 31 oktober när vi besiktigat lägenheten och gjort en beställning mellan april-juni
  • 15 december när vi besiktigat lägenheten och gjort en beställning mellan juli- september
  • 31 januari när vi besiktigat lägenheten och gjort en beställning mellan oktober-december.

Köksluckor:

  • Utförs 6-8 veckor efter att hantverkaren varit på plats och mätt luckorna.

Hur många år är det kvar tills jag får renoverat?

Logga in på Mina sidor och klicka på ”underhållsstatus”. Där kan du se när det är dags för renovering.

Kan jag bo kvar i min lägenhet under pågående renovering?

Vid vanligt underhåll går det bra att bo kvar. Under större reparationer som till exempel vattenskada kan du i vissa fall behöva bo någon annanstans.

När får jag min rabatt om jag väntar med lägenhetsunderhållet?

Rabatten dras på januarihyran året efter det planerade underhållet.

Hur lång tid tar det att få nytt golv, tapetserat och målat i en lägenhet?

I en tvårummare räknar vi med att det tar cirka tre veckor från att arbetet påbörjas i lägenheten. Det beror på att golvläggare och målare inte kan vara samtidigt i lägenheten.