fbpx
Hoppa till huvudinnehållet

Flytta in

Välkommen hem! Vi hoppas att du ska stortrivas i ditt nya hem. Här hittar du råd och tips inför inflyttningen.

Flyttanmälan och adressändring

Gör en flyttanmälan hos Skatteverket i god tid före din flytt, så att du får rätt folkbokföringsadress. Anmälan är kostnadsfri.

Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter, kommuner och regioner, men vill du ha eftersändning av annan post kan du beställa det på adressandring.se mot en avgift.

Studenter ska folkbokföra sig på studieorten

Du som flyttar för att studera vid universitet eller högskola ska vara folkbokförd på din studieort. Grundregeln är att du ska vara folkbokförd där du bor, det vill säga där du sover flest nätter.

Hemförsäkring

När du bor hos ÖBO måste du ha en hemförsäkring. Den ger dig ett ekonomiskt skydd om något händer i ditt hem. Om det börjar brinna, du får en vattenskada eller råkar ut för inbrott kan det bli väldigt dyrt om du inte har hemförsäkring.

El

När du flyttar behöver du teckna ett eget elavtal. Du har fria möjligheter att välja den leverantör som du tycker är förmånligast. Det fasta nätabonnemanget kan du däremot inte välja själv, du blir ansluten till det företag som äger nätet i fastigheten där du bor.

Nätleverantörer hos ÖBO

  • Garphyttan: Ellevio, telefon 0771-53 53 00
  • Övriga Örebro: E-ON, telefon 0771-22 24 24

Teckna ett förmånligt elavtal med Bixia

Bixia erbjuder ÖBOs hyresgäster 50 procent rabatt på den fasta månadsavgiften i upp till 48 månader och ÖBO vindel utan extra kostnad när du tecknar ett klimatsmart elavtal med Bixia.

Internet, tv och telefoni

Våra bostäder är ansluta till fiber vilket ger dig tillgång till internet, tv och telefoni ur ett och samma uttag. Vi har ett öppet nät med ett brett utbud av tjänsteleverantörer att välja mellan. Du tecknar själv och väljer det abonnemang och de tjänster som passar dig. Så här kommer du igång med dina tjänster.

Besiktning

Innan du flyttar in gör vi en besiktning av lägenheten. Vi kontrollerar skador och slitage för att bedöma lägenhetens skick. Om skador eller överslitage förekommer fixar vi självklart det.

Om du har synpunkter på besiktningsprotokollet ska du meddela oss inom åtta dagar från att ditt avtal börjar gälla. Ta bilder och mejla dem till kundcenter@obo.se.

Eventuella synpunkter på städningen ska meddelas till oss senast tre dagar efter att du hämtat ut dina nycklar.

Lägenhetsunderhåll

ÖBO använder hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, även kallat HLU. Du kan göra din HLU-beställning från och med den dag ditt kontrakt börjar gälla. Läs mer om HLU och hur det fungerar.

Nycklar och tillträde till bostaden

Kontrakt börjar gälla den 1:a i månaden

Du kan hämta ut nycklarna på ditt områdeskontor från klockan 12.00 den dag ditt kontrakt börjar gälla. Om detta är en lördag, söndag eller annan helgdag får du tillträde till bostaden från klockan 12.00 nästkommande vardag.

Områdeskontorens öppettider.

Kontrakt börjar gälla den 15:e i månaden

Om ditt kontrakt börjar gälla från den 15:e i månaden hämtas nycklarna på ditt områdeskontor den dag ditt kontrakt börjar gälla. Om den 15:e är en lördag, söndag eller annan helgdag får du tillträde till bostaden nästkommande vardag.

Beroende på vilket områdeskontor du hämtar nycklarna på behöver du antingen boka ditt besök i förväg eller hämta dem under våra öppettider. Se områdeskontorens öppettider.

Samla ÖBO-poäng

När du tecknat avtal för en bostad hos ÖBO nollställs dina ÖBO-poäng.

Vill du börja samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig på nytt som bostadssökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”. Det kan du göra så snart du signerat ditt nya avtal.

Sedan behöver du minst en gång per år (var 12:e månad) aktivera dig för att fortsätta samla poäng. Det gör du genom att logga in på Mina sidor. Väljer du att inte aktivera dig, försvinner dina poäng efter ett år.

Inflyttningsbesök

Vi vill att du ska få en bra start på ditt boende hos oss. I anslutning till att du flyttar in erbjuder vi därför ett inflyttningsbesök. Då går vi tillsammans igenom information om din nya bostad och eventuella frågetecken. Om du upptäckt något som behöver åtgärdas så tar vi oss en titt på det också.

Inflyttningsbesök görs inte när du flyttar in i en studentlägenhet. Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Frågor och svar om flytt