Omsorgsfastigheter
Här nedan har vi samlat information för dig som arbetar på något av ÖBOs vård- och omsorgsboenden.
Felanmälan – Omsorgsfastigheter
Vad ska anmälas vart?
- Vem som är ansvarig för att åtgärda fel framgår av gränsdragningslistan mellan ÖBO och LPE (Örebro Kommun Lokalplaneringsenheten).
- Kontrollera ansvar – verksamheten eller LPE – innan felanmälan görs till ÖBO.
- Fel i fast installation ska anmälas till ÖBO.
- För anpassningar eller nya installationer (t.ex. eluttag, väggflytt) – kontakta lokalsamordnaren.
Felanmäl till ÖBO Omsorgsfastigheter
Registrera en felanmälan på vår hemsida eller kontakta oss dagtid på 019-19 42 00.
Vid akuta fel kvällar och helger, kontakta jouren på 019-10 10 00.
Vanliga frågor och svar
Vi har tappat bort en nyckel – hur gör vi?
Vid borttappad nyckel ska behörig beställare kontakta lokalsamordnaren, som i sin tur kontaktar ÖBOs förvaltare. Verksamhetens referenskod ska anges vid beställning. Kostnaden faktureras, inklusive eventuell cylinderbyte.
Vi behöver extranycklar/taggar – hur beställer vi det?
Om nyckel/tagg är trasig eller inte fungerar ska felanmälan göras till ÖBO – ingen kostnad tillkommer. Vid behov av fler nycklar/taggar kontaktar behörig beställare lokalsamordnaren.
Vem lagar våra trasiga persienner eller markiser?
Verksamheten ansvarar själva för persienner och markiser. Ta kontakt med din lokalsamordnare på din förvaltning för tips om vem ni kan anlita.
Våra lysrör fungerar inte?
Verksamheten ansvarar själv för utbyte av lysrör. Om ni har bytt till ett nytt lysrör och belysningen ändå inte fungerar kan det vara fel på armaturen och då ska ni göra en felanmälan till oss.
Vi har en diskmaskin som inte fungerar?
Innan ni gör en felanmälan, kontrollera att felet inte beror på något som ni själva ska avhjälpa som till exempel ett igensatt filter, en blockerad spolarm eller fel saltdosering. Kontrollera även att vattnet till diskmaskinen är påslaget. Om det finns en felkod på maskinen som beskriver ett fel som ni inte kan eller ska åtgärda så ska koden uppges i felanmälan till oss. Även modellbeteckning och serienummer på maskinen ska uppges.
Vem lagar våra trasiga persienner eller markiser?
Verksamheten ansvarar själva för persienner och markiser. Ta kontakt med din lokalsamordnare på din förvaltning för tips om vem ni kan anlita.
Det är kallt i lokalen – vad ska vi göra?
Börja med att mäta temperaturen. Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet.
Det ska vara 21 grader(+/- 0,5 grader) under de kallare årstiderna. Om temperaturen visar under 21 grader flera dagar i rad ska du göra en felanmälan till oss. Då kommer vi på ett besök och undersöker vad som kan vara fel.
Du kan förbättra värmecirkulationen och optimera ventilationen genom att:
- Placera möbler rätt – blockera inte elementen.
- Använd tjocka gardiner och mattor för att behålla värmen.
- Vädra kort – max 5 minuter när det är kallt ute.
- Håll friskluftsventiler öppna för god luftcirkulation.
- Rengör ventiler regelbundet.
För varmt i lägenheterna?
- Vädra kvälls-/nattetid när det är svalare.
- Skapa korsdrag om möjligt.
- Stäng persienner/gardiner för att minska solvärme.
- Håll dörrar och fönster stängda dagtid för att stänga ute värmen.
- Låt ventiler vara öppna för frisk luft och ventilation.
- Undvik värmealstrande elapparater.