Hoppa till huvudinnehållet

Genom att använda obo.se accepterar du vår användning av cookies

Internet, tv och telefoni

Våra bostäder är ansluta till fiber via Stadsnät vilket ger dig tillgång till internet, tv och telefoni ur ett och samma uttag. Det är ett öppet nät med ett brett utbud av tjänsteleverantörer att välja mellan.

orebro.openuniverse.se hittar du information om alla tjänster och leverantörer samt deras olika erbjudanden.

Framtidens tv flyttar hem till dig

Den 28 februari 2021 slutar Com Hems ”tre hål i väggen” att fungera hos ÖBO. Det innebär att vi ersätter tv via Com Hems ”tre hål i väggen” med ett öppet digitalt tv-utbud via fiber i alla våra bostäder. Med ett öppet digitalt fibernät väljer du som kund internet och tv utifrån dina behov, och även telefoni om du vill.

Vi utrustar din bostad med en digital mediabox (tjänstefördelare) där du sedan själv väljer det utbud och den tjänsteleverantör du vill ha.

Installationen av mediaboxar sker i etapper från och med februari 2020, och ska vara klart i februari 2021.

Vi meddelar när det är dags!

Vi hör av oss till dig med ett aviseringsbrev 14 dagar innan det är dags för installation av mediabox i din bostad.

Har du frågor?

Läs gärna längre ner på den här sidan där du hittar svar på vanliga frågor eller kontakta oss.

Så här kommer du igång med internet, tv och telefoni via stadsnät

  1. Koppla in din dator med nätverkskabel till bredbandsuttaget. Starta en webbläsare så kommer du automatiskt till den startsida där du väljer leverantör. Du kan också skriva in orebro.openuniverse.se i sökfönstret på din webbläsare.
  2. Välj tjänster och leverantör som passar dig bäst.
  3. Fyll i dina personuppgifter och klicka på beställ.
  4. Nu är tjänsten beställd! Vänta cirka 15 minuter och starta om din dator för att komma ut på internet. Nu kan du koppla upp eventuell annan utrustning som till exempel en trådlös router.

När du beställt tv-utbud får du en tv-box av tjänsteleverantören. Du kopplar in tv-boxen mellan din tv och din mediabox. Se mer i installationsguiden nedan:

Studentlägenhet - 0,5 Mbit/s ingår i hyran

Du som bor i studentlägenhet har tillgång till internetanslutning 0,5 Mbit/s som ingår i din hyra. Tjänsten levereras och förvaltas av Telenor.

Detta gäller lägenheter på campus, Brickebacken, Grankottevägen, Studentcity och Varberga. I lägenheter som erbjuds via bostadsgarantin ingår inte bredband.

stadsnät

Parabol

Om du vill sätta upp en parabolantenn måste detta av säkerhetsskäl alltid godkännas av ÖBO först. Kontakta oss om du har frågor om uppsättning av parabol.

Frågor och svar om internet, tv och telefoni

Varför installeras tv via fiber?

Tv via fiber är ett öppet digitalt nät som ger dig som kund möjlighet att själv välja internet och tv utifrån dina behov. Du kan även välja telefoni om du vill. 
 
Det är viktigt att våra bostäder har modern teknologi för att vi ska kunna erbjuda dig digitala tjänster och bra uppkoppling i hemmet. Våra hus är redan utrustade med internet via fiber och tv via fiber är en fortsättning på den utvecklingen. 

Vad är fördelen med tv via fiber?

Valfriheten för dig som kund. Du kan själv välja leverantör och kanalutbud utifrån dina önskemål och behov. 

Vilka tv-kanaler ingår i det kostnadsfria basutbudet?

Du som endast vill ha ett basutbud för tv kan få det. Basutbudet innehåller en gratis tv-box och tillgång till:

  • SVT 1 (HD) och play
  • SVT 2 (HD) och play
  • SVT 24 (HD) och play
  • SVT Barn (HD) och play
  • Kunskapskanalen
  • TV4 (HD) play
  • Axess tv (kulturkanal)

Hur beställer jag basutbud för tv?

Du ringer direkt till Telia på telefonnummer 0105-510 610 (öppet vardagar 9-18) och gör din beställning. Då får du en aktiveringskod och beställer samtidigt din tv-box som skickas till ett utlämningsställe nära dig.

När kan jag beställa basutbud för tv?

Du kan beställa tjänsten från och med den 1 oktober 2020 och fram till den sista december 2021.

Hur gör jag om jag inte lyckas med installationen av tv?

Om du behöver hjälp med installationen kan du kontakta oss.

Vem kan beställa basutbud för tv?

Den som inte har något annat tv-abonnemang kan beställa ett basutbud. Om du redan har ett tv-abonnemang, måste du säga upp det först innan du kan beställa basutbudet.

Vad gör jag som idag har Digital-tv via tre hål i väggen från Com Hem?

Du kan fortsätta titta på tv från Com Hem under hela 2020. 
 
Om du vill fortsätta använda Com Hem som din tjänsteleverantör av tv även efter 2020 behöver du kontakta Com Hem för att flytta över ditt abonnemang till det öppna nätet via mediaboxen.  
 
Du kan också välja att ha en annan tjänsteleverantör. Du gör ditt val via orebro.openuniverse.se 

Vad gör jag som idag har digital-tv via fiber från Com Hem?

Ingenting. Du har redan en mediabox (tjänstefördelare) och har redan gjort ett val.

Vad gör jag som har bredband från Com Hem?

Om du vill fortsätta använda Com Hem som din tjänsteleverantör av internet även efter 2020 behöver du kontakta Com Hem för att flytta över ditt abonnemang till det öppna nätet via mediaboxen.  
 
Du kan också välja att ha en annan tjänsteleverantör på orebro.openuniverse.se

Vad kostar det om jag vill ha samma kanalutbud som jag idag får analogt från Com Hem?

Det beror på vilken tjänsteleverantör du väljer. Du kan jämföra abonnemang och priserorebro.openuniverse.se.

Du som endast vill ha ett basutbud kan få det. Du får då en tv-box av oss och du får garanterat gratis tillgång till följande kanaler: SVT 1, SVT 2, SVT 24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och TV4.

Tv-boxen kan du få först när vi är klara med upphandlingen av tv-tjänsteleverantör. Vi återkommer med information här på hemsidan, om hur du ska gå tillväga för att göra din beställning.

Kan jag titta på det digitala tv-utbudet i flera rum?

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater.  

Kan jag fortsätta se SVT1, SVT2 och TV4 via Com Hems tre hål i väggen?

Du kan fortsätta se på tv via Com Hems tre hål i väggen under hela 2020.  
 
Com Hems tre hål i väggen tas ur drift från och med den 28 februari 2021. 

Vad händer om jag inte kan vara hemma när ni ska installera mediaboxen?

Om du godkänner att vi får komma in i din bostad genomför vi installationen även om du inte är hemma. 
 
Om du inte vill att vi går in i din bostad utan att du är hemma behöver du kontakta oss för att boka in en tid som passar dig. 

Kommer installatören att gå in med huvudnyckel?

Nej. Vi aviserar innan vilken dag och tid vi kommer att komma hem till dig, och vi går in med extranyckel, om du har godkänt det. 

Jag har hund som inte släpper in någon obehörig, hur löser vi det?

Om du inte kan vara hemma den tid som vi bestämt att genomföra installationen kan du kontakta oss för att omboka till en tid som passar dig bättre. 

Kommer installatören att legitimera sig när de ringer på min dörr?

Ja. Gemensamt för alla installatörer är att de har en väst med texten “Framtidens tv flyttar hem till dig”.  
 
Installatörerna från ÖBO har ÖBO-legitimation och ÖBO-loggade kläder. I centrum och på norr kommer installatörerna från Byggtema och de har legitimation och kläder från Byggtema. 

Jag vill inte få någon mediabox installerad, varför tvingar ni mig till det här?

För att bostaden behöver förberedas för tv via fiber oavsett vem som bor i den.  
 
Även om du inte kommer att använda mediaboxen behöver den installeras hemma hos dig för framtida behov och kommande hyresgäster. 

Jag tittar inte på tv och använder inte internet, måste ni installera en mediabox då?

Ja. Bostaden behöver förberedas för tv via fiber oavsett vem som bor i den. 
 
Även om du inte kommer att använda mediaboxen behöver den installeras hemma hos dig för framtida behov och kommande hyresgäster. 

Jag vill ha internetuttag och tv-uttag i alla mina rum. Hjälper ÖBO till att installera det, och vad kostar det i så fall?

ÖBO installerar eller bekostar inga ytterligare uttag.  

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater.  orebro.openuniverse.se finns leverantörer som erbjuder att installera fler uttag mot en kostnad.

Du kan också själv kontakta företag med behöriga elinstallatörer för en personlig offert. 

Jag har tv-tjänst från en tjänsteleverantör via fiber, hur påverkas jag av förändringen?

Tjänster via fiberuttaget påverkas inte av denna förändring. 

Hur felanmäler jag stadsnät?

Vid frågor som rör dina tjänster kontaktar du alltid vald tjänsteleverantör.

Tjänsteleverantör för studentbredbandstjänsten som ingår i hyran är Telenor.