Hoppa till huvudinnehållet

Genom att använda obo.se accepterar du vår användning av cookies

Internet, tv och telefoni

Våra bostäder är ansluta till fiber vilket ger dig tillgång till internet, tv och telefoni ur ett och samma uttag. Det är ett öppet nät med ett brett utbud av tjänsteleverantörer att välja mellan.

Med ett öppet digitalt fibernät beställer du som kund internet och tv utifrån dina behov, och även telefoni om du vill.

För att kunna använda tjänster via fibernätet är bostaden utrustad med en mediabox (tjänstefördelare) till datauttaget.

Kom igång med dina tjänster

  1. Koppla in din dator med nätverkskabel till datauttaget. Starta en webbläsare så kommer du automatiskt till beställningssidan. Du kan också skriva in orebro.openuniverse.se i sökfönstret på din webbläsare.
  2. Välj de tjänster och leverantör som passar dig bäst.
  3. Fyll i dina personuppgifter och klicka på beställ.
  4. Nu är tjänsten beställd! Vänta cirka 15 minuter och starta om din dator för att komma ut på internet. Nu kan du koppla upp eventuell annan utrustning som till exempel en trådlös router.

När du beställt tv-tjänst får du en tv-box av tjänsteleverantören. Du kopplar in tv-boxen mellan din tv och mediaboxen (tjänstefördelaren).

Kostnadsfritt basutbud av tv-kanaler

Du som endast vill ha ett basutbud av tv-kanaler kan få det kostnadsfritt.

Basutbudet levereras via Telia och beställs genom att ringa direkt till Telia på telefonnummer 90 200 eller 020-20 20 70. Det går också att aktivera tv-tjänsten själv med hjälp av mobilt BankID.

Vid beställning ska du uppge lantmäteriets lägenhetsnummer, som består av fyra siffror. Numret står i ditt kontrakt och finns ofta på trapphusets anslagstavla bredvid ditt namn. Exempel på hur lantmäteriets lägenhetsnummer kan se ut: 1102. De två första siffrorna visar lägenhetens våningsplan, 10 betyder bottenvåning, 11 närmast  högre våning och så vidare.

I basutbudet ingår en tv-box och tillgång till kanalerna

  • SVT 1 (HD) och play
  • SVT 2 (HD) och play
  • SVT 24 (HD) och play
  • SVT Barn (HD) och play
  • Kunskapskanalen
  • TV4 (HD) play
  • Axess tv (kulturkanal)

Studentlägenhet - 0,5 Mbit/s ingår i hyran

Du som bor i studentlägenhet har tillgång till internetanslutning 0,5 Mbit/s som ingår i din hyra.

Detta gäller lägenheter på campus, Brickebacken, Grankottevägen, Studentcity och Varberga. I lägenheter som erbjuds via bostadsgarantin ingår inte bredband.

stadsnät

Frågor och svar om internet, tv och telefoni

Vad är en mediabox?

En mediabox, eller tjänstefördelare som det ibland kallas, är en box du ansluter digital utrustning till som behöver uppkoppling via fiber. Det kan vara en dator, en router, en tv eller telefon.

Hur felanmäler jag internet, tv eller telefoni via fiber?

Om du har problem med internet, tv eller telefoni via fiber ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan.

Tjänsteleverantör för studentbredbandstjänsten som ingår i hyran är Telenor.

Min mediabox (tjänstefördelare) fungerar inte, vad gör jag?

Kontrollera först att lamporna märkta PWR och WAN lyser.

  • Om PWR inte lyser har mediaboxen ingen ström. Kontrollera att sladden till vägguttaget är ordentligt isatt samt kontrollera att power-knappen är påslagen. Den sitter på sidan av boxen.
  • Om WAN inte lyser innebär det att mediaboxen inte har kontakt med nätet och behöver felanmälas.

Om du har en tjänsteleverantör ska du kontakta tjänsteleverantören direkt för felanmälan. Om du inte har en tjänsteleverantör ska du kontakta Open Universe.

Måste jag beställa ett internetabonnemang för att kunna ta del av det kostnadsfria basutbudet av tv-kanaler från Telia?

Nej, det behöver du inte. Du kan välja att endast beställa det kostnadsfria basutbudet från Telia utan att ha ett eget internetabonnemang.

Kan jag beställa tv-kanaler utan att beställa internetabonnemang?

De flesta tjänsteleverantörer erbjuder tv utan att du behöver köpa ett internetabonnemang, men de tekniska förutsättningarna hos vissa tjänsteleverantörer kräver att du har ett internetabonnemang för att tv ska fungera. Stäm av med din blivande tjänsteleverantör om du är osäker.

Kan jag ha olika tjänsteleverantörer för tv-kanaler och internet?

Ja, du kan välja att ha olika tjänsteleverantörer för tv och internet.

De flesta tjänsteleverantörer erbjuder även tv utan att du behöver köpa ett internetabonnemang, men de tekniska förutsättningarna hos vissa tjänsteleverantörer kräver att du har ett internetabonnemang för att tv ska fungera. Stäm av med din blivande tjänsteleverantör om du är osäker.

Kan jag beställa tv-kanaler från två olika tjänsteleverantörer?

Du kan endast beställa tv via datauttaget från en tjänsteleverantör. Det fungerar inte att ha två olika leverantörer av tv-kanaler samtidigt.

Sänks hyran när vi får ett mindre utbud av tv-kanaler?

ÖBO och Hyresgästföreningen har kommit överens om att från och med den 1 mars 2021, när Com Hem-uttaget tagits ur bruk, får du en hyresrabatt på 40 kronor per månad.

Denna rabatt rör dig som tidigare haft tillgång till Com Hem i din bostad. Rabatten är personlig och du har kvar rabatten så länge du bor kvar i samma lägenhet.

Kan jag titta på tv via fiber i flera rum?

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater.  

Min adress saknas hos tjänsteleverantören, vad ska jag göra?

Kontakta oss på 019-19 42 00 så hjälper vi dig.

Hjälper ÖBO till att flytta datauttaget till ett annat rum?

Om datauttaget sitter i ett annat rum än vardagsrummet, exempelvis i hallen, så kan vi hjälpa till att komplettera med ett uttag till vardagsrummet. Kontakta oss för att få hjälp med detta.

Kan jag få fler datauttag installerade till andra rum än till vardagsrummet?

ÖBO installerar eller bekostar inga ytterligare uttag till andra rum än till vardagsrummet. 

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater.  orebro.openuniverse.se finns leverantörer som erbjuder att installera fler uttag mot en kostnad.

Du kan också själv kontakta företag med behöriga elinstallatörer för en personlig offert. 

Det finns ingen mediabox installerad i min bostad. Vad ska jag göra?

Kontakta oss på 019-19 42 00 så hjälper vi dig.

Jag vill inte att ni kommer in i min lägenhet för att installera mediaboxen. Vad händer då?

Den 28 februari 2021 togs Com Hem-uttaget ur bruk och går inte längre att använda. Om vi inte får tillgång till att komma in i din bostad för att installera mediaboxen kan du inte heller se på tv via datauttaget.

Får jag sätta upp en egen parabol?

Om du vill sätta upp en parabolantenn måste detta av säkerhetsskäl alltid godkännas av ÖBO först. Kontakta oss om du har frågor om uppsättning av parabol.