Hoppa till huvudinnehållet

Genom att använda obo.se accepterar du vår användning av cookies

Corona/covid-19

Vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna rekommendationer om coronaviruset. Här hittar du information om vad du som hyresgäst och vi som personal kan tänka på för att undvika smitta.

Restriktioner för att minska smittspridning av covid-19

Vi har ett läge i samhället där smittan av coronaviruset är fortsatt allvarlig. ÖBO har vidtagit åtgärder för att vi tillsammans med dig som hyresgäst ska hjälpa till att hejda smittspridningen.

Åtgärder som påverkar dig som hyresgäst:

  • Vi utför åtgärder hemma hos dig som hyresgäst, men ingen i hushållet får vara hemma under besöket. Reparatör eller annan medarbetare kontaktar dig inför ett besök och säkerställer att du/ni kan lämna bostaden.
  • Gemensamhetslokalerna på våra seniorboenden är öppna för våra seniorer att träffas. Lokalens storlek påverkar antalet personer som kan träffas. Det som gäller är en person per tio kvadratmeter, men max åtta personer samtidigt.
  • Vi genomför inga visningar av lägenheter vilket innebär att du inte får titta på en lägenhet du vill hyra. Lägenheterna hyrs ut med ritningar och eventuellt fotografier.
  • På Omsorgsfastigheter utför ÖBO endast akuta åtgärder.
  • Interiörbutiken tar endast emot bokade besök för akuta val.
  • Vi tar bara emot nödvändiga besök, som till exempel kontraktsskrivning eller nyckelhämtning. Endast en eller två personer får komma på besöket. Du kan även signera hyresavtal digitalt med e-legitimation eller bank-id. För att göra det måste du aktivera e-avtalssignering på Mina sidor.

Vi följer rekommendationerna och det kan komma att påverka kommande beslut.

Bra att tänka på

  • Tvätta dina händer noga och ofta! Gärna cirka 30 sekunder per gång. Se hur du tvättar händerna rätt på 1117.se
  • Nys och hosta i ditt armveck, inte rakt ut eller i handen.
  • Stanna hemma om du har förkylningssymptom.
  • Begränsa sociala kontakter där smittan kan spridas.
  • Håll dig uppdaterad kring nya råd från bland annat Folkhälsomyndigheten.

Aktuell information om coronaviruset/covid-19

Frågor och svar om våra rutiner kring corona

Gör ni hembesök även hos dem som är över 70 år, med tanke på coronaviruset?

Vi går inte in till äldre personer, om de nekar besök med hänvisning till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det bästa är att den som är äldre kontaktar oss vid ett planerat hembesök, så kan vi hitta en lösning som fungerar.

Varför gör ni icke brådskande ärenden hos hyresgäster, som ventilationskontroller, i coronatider?

När ÖBO ska utföra en åtgärd hos dig som hyresgäst, får du inte vara hemma under besöket. Vi hör av oss till dig inför besöket och säkerställer att du kan lämna bostaden medan vi utför jobbet.

Vår grundinställning är att vi i möjligaste mån ska fortsätta med arbeten som är planerade. Men vi följer förstås de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger. Bara den som är helt frisk får arbeta, vi tvättar händerna innan besök och håller distans. Vi uppmanar även hyresgästerna att höra av sig om de är sjuka, så att vi på så sätt även kan skydda oss. Tillhör du en av riskgrupperna så hör av dig, så hittar vi en lösning som passar dig.

Jag har fått erbjudande om en bostad. Får jag gå på visning innan jag svarar?

Till följd av smittspridningen av coronaviruset har vi just nu inga visningar av lägenheter. Lägenheterna hyrs ut med ritningar och eventuellt fotografier.

Jag ska skriva avtal för en ny bostad. Hur gör jag med tanke på corona?

Just nu tar vi bara emot bokade besök till uthyrningen. Du kan kontakta oss för att boka ett besök eller så kan vi skicka avtalet till dig för påskrift. Du kan också signera avtalet digitalt, med hjälp av Mobilt bank-ID. Boka ditt besök eller kontakta oss genom att ringa 019-19 42 00 eller mejla uthyrningen@obo.se

Har ni fortfarande hyresgästmöten i grupp?

Nej, det är inte lämpligt nu med tanke på coronaviruset. I några fall skjuter vi upp träffen, och i andra fall försöker vi lösa det på annat sätt. Det kan vara genom skriftlig information eller att vi skickar ut en länk till en film.

Gör ni hembesök i ÖBOs seniorbostäder trots coronavirus?

För våra seniorbostäder finns inget formellt besöksförbud. Däremot är vi restriktiva med besök och besöker inte äldre, om de nekar besök med hänvisning till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. I övrigt gäller samma rutiner som för andra hyresgäster. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt, och vi ber dig säga till om du är sjuk.

Jag har gjort en felanmälan, men ingen har kommit ännu?

Så här i coronatider, när man stannar hemma även med små tecken på förkylning, kan det ta lite längre tid för oss att åtgärda felanmälningar. Har du frågor om din felanmälan, så kontakta Kundcenter på 019-19 42 00 eller mejla kundcenter@obo.se

Har interiörbutiken öppet just nu?

Med anledning av coronaviruset tar vi endast emot akuta förbokade besök till vår Interiörbutik. Kontakta oss för att boka tid på 019-19 42 00 eller kundcenter@obo.se.

Är du inte riktigt kry vill vi förstås att du väntar med besöket tills du är frisk.

Vad gör ÖBOs personal för att minska smittspridningen av coronaviruset?

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer – för allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd. Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Vi som arbetar är friska (symptomfria).

Vilken beredskap har ÖBO för coronaviruset covid-19?

Vår grundinställning är att vi i möjligaste mån ska fortsätta arbeta i enlighet med våra vanliga rutiner och mål. Men vi följer förstås de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger och gör vissa anpassningar.

Vi har infört några förebyggande försiktighetsåtgärder: Vi undviker fysisk kontakt, håller avstånd och tar bara emot bokade besök på kontoren. Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst och kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Vid hembesök av vår personal, uppmanar vi dig som hyresgäst att säga till om du är sjuk.

Du som behöver göra en felanmälan och tillhör en riskgrupp kan gärna kontakta oss,  så hittar vi en lösning som passar dig.