Hoppa till huvudinnehållet

Genom att använda obo.se accepterar du vår användning av cookies

Corona/covid-19

Vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna rekommendationer om coronaviruset. Här hittar du information om vad du som hyresgäst och vi som personal kan tänka på för att undvika smitta.

Information in other languages

To read this information in other languages, please use the ”Translate” button at the bottom at this page.

Vi har infört några förebyggande försiktighetsåtgärder:

  • För allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd.
  • Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt.
  • Vid hembesök av vår personal, uppmanar vi dig som hyresgäst att säga till om du är sjuk.

Bara bokade besök till bovärdskontoren

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare har vi tillfälligt stängt våra bovärdskontor för spontana besök. Du kan fortfarande nå oss och boka besök genom att:

  • ringa 019-19 42 00
  • mejla kundcenter@obo.se

Nyckelhantering för entreprenörer sker kl 07.30–08.30.

Behöver du göra en felanmälan?

Om du är förkyld/sjuk, så vill vi att du väntar med att göra felanmälan tills du är frisk igen. Är det akut kan du förstås ringa eller mejla oss, men tala då om att du är sjuk.

Så här i sjukdomstider kan det dock ta lite längre tid för oss att åtgärda felanmälningar.

Bara bokade besök till uthyrning och interiörbutik

Just nu tar vi endast emot bokade besök i vår uthyrning och interiörbutik. Ska du teckna avtal för en bostad eller välja tapeter? Kontakta oss, så löser vi det på bästa sätt. Boka ditt besök eller kontakta oss genom att:

  • ringa 019-19 42 00
  • mejla uthyrningen@obo.se

Nya rutiner vid visning av lägenheter

Just nu tar vi bara emot en familj åt gången på våra lägenhetsvisningar. Om en visning ska ske hos hyresgäst som är 70 år och äldre så kan personen säga nej, och istället erbjuder vi visning på annat sätt till, exempel via planritning.

Bra att tänka på

  • Tvätta dina händer noga och ofta! Gärna ca 30 sekunder/gång. Se hur du ska göra på 1117.se
  • Nys och hosta i ditt armveck, inte rakt ut eller i handen
  • Stanna hemma om du har förkylningssymptom
  • Begränsa sociala kontakter där smittan kan spridas
  • Håll dig uppdaterad kring nya råd från bland annat Folkhälsomyndigheten

Aktuell information om coronaviruset/covid-19

1177.se, Vårdguiden (vid sjukdom)

Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten är expertmyndighet i Sverige. De har sammanställt frågor och svar gällande exempelvis symptom på smitta och hur viruset smittar.
(Questions and answers in other languages about covid-19)

Folkhälsomyndigheten: information about covid-19 other languages

Samlad information på krisinformation.se
Det är flera myndigheter som gemensamt ansvarar för frågor som rör coronaviruset i Sverige. På krisinformation.se finns samlad information från de ansvariga myndigheterna.
(Emergency information from Swedish authorities)

Allmänna frågor om coronavirus ( 113 13) 

 

Frågor och svar om våra rutiner kring corona

Gör ni hembesök även hos dem som är över 70 år, med tanke på coronaviruset?

Vi går inte in till äldre personer, om de nekar besök med hänvisning till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det bästa är att den som är äldre kontaktar oss vid ett planerat hembesök, så kan vi hitta en lösning som fungerar.

Varför gör ni icke brådskande ärenden hos hyresgäster, som ventilationskontroller, i coronatider?

Vår grundinställning är att vi i möjligaste mån ska fortsätta med arbeten som är planerade. Men vi följer förstås de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger. Bara den som är helt frisk får arbeta, vi tvättar händerna innan besök och håller distans. Vi uppmanar även hyresgästerna att höra av sig om de är sjuka, så att vi på så sätt även kan skydda oss. Tillhör du en av riskgrupperna så hör av  dig, så hittar vi en lösning som passar dig.

Får jag hyresrabatt på min bostad? Ni har ju gjort det för en del lokaler?

Nej, det är inte aktuellt, trots problemen efter coronaviruset. Om du får problem med att betala din hyra, hör av dig till oss direkt. Då kan vi ge dig råd och hjälpa dig att hitta en lösning, innan det gått för långt.

Har ni fortfarande hyresgästmöten i grupp?

Nej, det är inte lämpligt nu med tanke på coronaviruset. I några fall skjuter vi upp träffen, och i andra fall försöker vi lösa det på annat sätt. Det kan vara genom skriftlig information eller att vi skickar ut en länk till en film.

Varför har lokalhyresgäster fått hyresrabatt?

Vissa branscher har drabbats särskilt av den ekonomiska kris som följt i spåren av coronaviruset. Det handlar till exempel om restauranger och caféer och butiker med inriktning på sällanköpsvaror, såsom kläder, blommor och liknande. Därför beslutade vi att ge två månadsfria hyror (april och maj) till utsatta företagare. Om det därmed kan hjälpa några av lokalhyresgästerna att ta sig igenom en ekonomisk kris, gynnar det inte bara dem, utan oss som företag och Örebro som stad.

Jag har gjort en felanmälan, men ingen har kommit ännu?

Så här i coronatider, när man stannar hemma även med små tecken på förkylning, kan det ta lite längre tid för oss att åtgärda felanmälningar. Har du frågor om din felanmälan, så kontakta Kundcenter på 019-19 42 00 eller mejla kundcenter@obo.se

Vilket stöd finns för mig som företagare under corona-krisen?

Regeringen har tagit fram flera åtgärder som stöd för företagare just nu. Här finns mycket nyttig information.

 

Vilken beredskap har ÖBO för coronaviruset covid-19?

Vår grundinställning är att vi i möjligaste mån ska fortsätta arbeta i enlighet med våra vanliga rutiner och mål. Men vi följer förstås de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger och gör vissa anpassningar.

Vi har infört några förebyggande försiktighetsåtgärder: Vi undviker fysisk kontakt, håller avstånd och tar bara emot bokade besök på kontoren. Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst och kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Vid hembesök av vår personal, uppmanar vi dig som hyresgäst att säga till om du är sjuk.

Du som behöver göra en felanmälan och tillhör en riskgrupp kan gärna kontakta oss,  så hittar vi en lösning som passar dig.

Kan vi komma nå medarbetare som jobbar hemifrån?

De flesta av oss är på plats, lite beroende på vilka typer av arbetsuppgifter vi utför. Men även om någon jobbar hemifrån under en period, kan du alltid nå oss som vanligt.

Vi stänger vårt kontor under en kortare period. Behöver vi meddela ÖBO?

Om ni kommer ha lägre bemanning än vanligt så meddela gärna er kontaktperson på ÖBO. Då kan vi till exempel justera ventilation och värme den period ni inte är där och se till att alla system kommer igång ordentligt i god tid innan ni är tillbaka

Vem ska vi vända oss till om vi vill ha städning av vår lokal oftare under en period framöver?

Ni kan troligen utöka avtalet med den lokalvårdare ni anlitar i dagsläget. Om städning ingår i ditt avtal med ÖBO, så vänd dig till din kontaktperson hos oss.

Om vi upptäcker smitta, måste vi stänga vår verksamhet då?

Det är i första hand du som driver en verksamhet som ansvarar för att hantera situationen. Den som är sjuk ska förstås inte arbeta. Vi som hyresvärd följer myndigheternas inrådan och i samråd med våra hyresgäster.

Vi har svårt att betala vår lokalhyra på grund av coronakrisen. Kan ÖBO hjälpa till?

Många av våra hyresgäster drabbas tyvärr av ekonomiska problem till följd av det nya coronaviruset. Vi har tillsammans med bland andra City Örebro identifierat några branscher som drabbas mer, som caféer, restauranger och sällanköpsverksamheter. Dessa hyresgäster ger vi två hyresfria månader (april och maj) för att lättare kunna möta de ekonomiska utmaningarna som coronaviruset för med sig. Olika verksamheter har olika förutsättningar att möta krisen, och har du frågor eller funderingar så hör av dig till oss.

Har interiörbutiken öppet just nu?

Med tanke på coronaviruset är den endast öppen för bokade besök, kontakta oss för att boka tid på 019-19 42 00 eller kundcenter@obo.se.

Är du inte riktigt kry vill vi förstås att du väntar med besöket tills du är frisk.

Jag måste hämta en nyckel, men bovärdskontoret är stängt?

Vi har tillfälligt stängt våra bovärdskontor för spontana besök. Du kan boka besök hos oss genom att ringa 019-19 42 00 eller mejla kundcenter@obo.se

Kan jag göra en felanmälan om jag är sjuk?

Om du är förkyld/sjuk, så vill vi att du väntar med att göra felanmälan tills du är frisk igen. Är det akut kan du förstås ringa eller mejla oss, men då måste du berätta att du är sjuk. Om vi måste åtgärda ett akut fel hemma hos dig när du är sjuk, så kommer vi att vara extra försiktiga inför och efter besöket. Under tiden som åtgärden utförs måste du som hyresgäst vistas i ett annat rum.

Varför sätter ni inte upp informationslappar på olika språk i trappuppgångarna?

Vi har information på flera språk i vissa fall. Men för all aktuell information hänvisar vi till vår hemsida, där man kan använda Google translate. Där finns också länkar till Folkhälsomyndigheten som har information på flera språk.

Jag ska skriva avtal för en ny bostad. Hur gör jag med tanke på corona?

Just nu tar vi bara emot bokade besök till uthyrningen. Du kan kontakta oss för att boka ett besök eller så kan vi skicka avtalet till dig för påskrift. Du kan också signera avtalet digitalt, med hjälp av Mobilt bank-ID. Boka ditt besök eller kontakta oss genom att ringa 019-19 42 00 eller mejla uthyrningen@obo.se

Mitt kylskåp är trasigt, men jag vill inte ha reparatörer här, hur ska jag göra?

Ingen av våra medarbetare arbetar om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Och när vi kommer till bostaden för att åtgärda ett akut fel är vi noggranna med handhygienen och håller distans. Vid hembesök av vår personal, uppmanar vi dig som hyresgäst att säga till om du är sjuk.

Jag har fått erbjudande om en bostad. Får jag gå på visning innan jag svarar?

Ja, men på grund av coronaviruset tar vi bara emot en familj åt gången på våra lägenhetsvisningar. Om visning ska ske hos hyresgäst som är 70 år och äldre så kan personen säga nej till visning. Då får du istället se en ritning och kanske några bilder.

Vad gäller på omsorgsboenden och boenden för personer med funktionsnedsättning?

Örebro kommun har bestämt att endast akuta arbeten får utföras på de omsorgsfastigheter där det bor äldre och som har besöksförbud. Detta innebär att alla planerade underhållsarbeten och andra reparationsarbeten skjuts på framtiden. För funktionsnedsättning gäller samma regler som andra bostäder.

Gör ni hembesök i ÖBOs seniorbostäder trots coronavirus?

För våra seniorbostäder finns inget formellt besöksförbud. Däremot är vi restriktiva med besök och besöker inte äldre, om de nekar besök med hänvisning till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. I övrigt gäller samma rutiner som för andra hyresgäster. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt, och vi ber dig säga till om du är sjuk.

Jag är i en riskgrupp och behöver hjälp med en felanmälan, hur ska jag göra?

Du som är i riskgrupp får gärna av dig, så hittar vi en lösning som passar dig.

Städar ni allmänna ytor som trapphus, tvättstugor och hissar oftare nu?

Vi städar våra trapphus, tvättstugor och andra allmänna utrymmen enligt våra ordinarie rutiner. Vi uppmanar dig som hyresgäst att följa Folkhälsomyndighetens allmänna råd om att tvätta händerna noggrant när du gjort ärenden, oavsett om det är till tvättstugan eller till matbutiken.

Vad gör ÖBOs personal för att minska smittspridningen av coronaviruset?

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer – för allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd. Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Vi som arbetar är friska (symptomfria).