Hoppa till huvudinnehållet

Genom att använda obo.se accepterar du vår användning av cookies

Corona/covid-19

Vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna rekommendationer om coronaviruset. Här hittar du information om vad som gäller för dig som hyresgäst och oss som personal.

ÖBO har vidtagit åtgärder för att vi tillsammans med dig som hyresgäst ska hjälpa till att hejda smittspridningen. Nu börjar samhället att öppna upp mer och mer, och det gäller även oss på ÖBO.

Detta gäller från och med den 4 oktober:

  • Vi börjar återigen med lägenhetsvisningar för hyreslediga lägenheter.
  • Receptionen på Fredsgatan 20 A öppnar. Öppettiderna är vardagar 10-17.
  • Vi tar emot bokade besök till våra bovärdskontor, uthyrning och interiörbutik. Kontakta oss för att boka en tid.
  • Våra medarbetare fortsätter att vara noggranna med handhygienen och stannar hemma vid sjukdomssymtom.
  • Vi utför åtgärder hemma hos dig som hyresgäst. Om du är sjuk ber vi dig att höra av dig för att boka om besöket.

Vi följer rekommendationerna och det kan komma att påverka kommande beslut.

Frågor och svar om våra rutiner kring corona

Varför gör ni icke brådskande ärenden hos hyresgäster, som ventilationskontroller, i coronatider?

Vår grundinställning är att vi i möjligaste mån ska fortsätta med arbeten som är planerade. Men vi följer förstås de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger. Bara den som är helt frisk får arbeta, vi tvättar händerna innan besök och håller avstånd.

Vi uppmanar dig som hyresgäst att höra av dig om du är sjuk och vi har ett planerat besök hos dig. Tillhör du en av riskgrupperna så hör av dig, så hittar vi en lösning som passar dig.

Jag har fått erbjudande om en bostad. Får jag gå på visning innan jag svarar?

Till följd av smittspridningen av coronaviruset har vi just nu inga visningar av lägenheter. Lägenheterna hyrs ut med ritningar och eventuellt fotografier. Från och med den 4 oktober startar vi återigen med lägenhetsvisningar.

Jag ska skriva avtal för en ny bostad. Hur gör jag med tanke på corona?

Just nu tar vi bara emot bokade besök till uthyrningen. Du kan kontakta oss för att boka ett besök eller så kan vi skicka avtalet till dig för påskrift. Du kan också signera avtalet digitalt, med hjälp av Mobilt bank-ID. Boka ditt besök eller kontakta oss genom att ringa 019-19 42 00 eller mejla uthyrningen@obo.se.

Gör ni hembesök i ÖBOs seniorbostäder trots coronavirus?

För våra seniorbostäder finns inget formellt besöksförbud. Däremot är vi restriktiva med besök och besöker inte äldre, om någon nekar besök med hänvisning till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. I övrigt gäller samma rutiner som för andra hyresgäster. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt, och vi ber dig säga till om du är sjuk.

Jag har gjort en felanmälan, men ingen har kommit ännu?

Så här i coronatider, när man stannar hemma även med små tecken på förkylning, kan det ta lite längre tid för oss att åtgärda felanmälningar. Har du frågor om din felanmälan, så kontakta Kundcenter på 019-19 42 00 eller mejla kundcenter@obo.se

Har interiörbutiken öppet just nu?

Med anledning av coronaviruset tar vi endast emot akuta förbokade besök till vår Interiörbutik. Kontakta oss för att boka tid på 019-19 42 00 eller kundcenter@obo.se.

Är du inte riktigt kry vill vi förstås att du väntar med besöket tills du är frisk.

Vad gör ÖBOs personal för att minska smittspridningen av coronaviruset?

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer – för allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd. Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Vi som arbetar är friska (symptomfria).

Vilken beredskap har ÖBO för coronaviruset covid-19?

Vår grundinställning är att vi i möjligaste mån ska fortsätta arbeta i enlighet med våra vanliga rutiner och mål. Men vi följer förstås de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger och gör vissa anpassningar.

Vi har infört några förebyggande försiktighetsåtgärder: Vi undviker fysisk kontakt, håller avstånd och tar bara emot bokade besök på kontoren. Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst och kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Vid hembesök av vår personal, uppmanar vi dig som hyresgäst att säga till om du är sjuk.

Du som behöver göra en felanmälan och tillhör en riskgrupp kan gärna kontakta oss,  så hittar vi en lösning som passar dig.