Hoppa till huvudinnehållet

Genom att använda obo.se accepterar du vår användning av cookies

Bra att veta för dig som bor hos oss

Det ska vara enkelt att bo hos ÖBO. Därför har vi samlat allt sånt som kan vara bra att veta på ett och samma ställe. Om något krånglar, om du vill göra om hemma eller om det är dags att flytta.

 

Ibland går det snett

Ingen fara. Gör en felanmälan så löser vi problemet.
Behöver du akut hjälp? Ring 019-19 42 00.

Vanliga frågor

När blir min felanmälan åtgärdad?

Beroende på hur akut felet är att åtgärda sorteras din felanmälan in i någon av kategorierna:

  • Akut (24 timmar)
  • Mindre akut (5 arbetsdagar)
  • Reparation (15 arbetsdagar)

Det är kallt hemma, vad ska jag göra?

Börja med att mäta temperaturen i din lägenhet. Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet.

Det ska vara 21 grader (+/- 0,5 grader)  i våra bostäder under de kallare årstiderna. Om temperaturen visar under 21 grader flera dagar i rad ska du göra en felanmälan till oss. Då kommer vi hem till dig och undersöker vad som kan vara fel.

Hur lång tid tar det att få nytt golv, tapetserat och målat i en lägenhet?

I en tvårummare räknar vi med ca 3 veckor. Det beror på att golvläggare och målare inte kan vara samtidigt i lägenheten.

Gör om hemma

Vill du göra om hemma? Det går förstås finfint. När du bor hos ÖBO ingår renovering av din bostad med jämna mellanrum. Det finns också en hel del saker du kan göra själv. Hitta inspiration och ta reda på mer om vad som gäller för just din bostad.

En bild med texten

Är du orolig för din granne? Det kan vara oro för våld inom en familj, för en åldrande granne eller för någon som är ensam. Att ringa på kan räcka för att stoppa våld och att visa omtanke kan rädda liv. Här är verktygen som gör det enklare att agera.