Hoppa till huvudinnehållet

Genom att använda obo.se accepterar du vår användning av cookies

Corona/covid-19 för lokalhyresgäster

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer om coronaviruset. Här hittar du information om vad du som lokalhyresgäst och vi som personal kan tänka på för att undvika smitta.

Vi har infört några förebyggande försiktighetsåtgärder:

  • Vi uppmanar dig som hyresgäst att bara göra akuta felanmälningar och vänta med åtgärder som inte behöver göras just nu.
  • För allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd.
  • Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som lokalhyresgäst. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt.

Bara bokade besök

Med omtanke om våra hyresgäster och medarbetare tar vi endast emot förbokade besök till oss. Du kan fortfarande nå oss och boka besök genom att:

  • ringa 019-19 42 00
  • mejla infolokaler@obo.se

Frågor och svar om Corona/covid-19

Vilket stöd finns för mig som företagare under corona-krisen?

Regeringen har tagit fram flera åtgärder som stöd för företagare just nu. Regeringens samlade information för företagare med anledning av covid-19.

Vi har svårt att betala vår lokalhyra på grund av coronakrisen. Kan ÖBO hjälpa till?

Många av våra hyresgäster drabbas tyvärr av ekonomiska problem till följd av coronaviruset.

Vi har tillsammans med bland andra City Örebro identifierat några branscher som drabbas hårdare, som caféer, restauranger och sällanköpsverksamheter. Dessa hyresgäster fick i april och maj 2019 två hyresfria månader för att lättare kunna möta de ekonomiska utmaningarna som coronapandemin för med sig. Olika verksamheter har olika förutsättningar att möta krisen, och har du frågor eller funderingar så hör av dig till oss.

Vad gör ÖBOs personal för att minska smittspridningen av coronaviruset?

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer – för allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd. Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst. Våra medarbetare kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Vi som arbetar är friska (symptomfria).

Vilken beredskap har ÖBO för coronaviruset covid-19?

Vår grundinställning är att vi i möjligaste mån ska fortsätta arbeta i enlighet med våra vanliga rutiner och mål. Men vi följer förstås de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger och gör vissa anpassningar.

Vi har infört några förebyggande försiktighetsåtgärder: Vi undviker fysisk kontakt, håller avstånd och tar bara emot bokade besök på kontoren. Vår personal är extra försiktig för att skydda dig som hyresgäst och kommer inte att besöka dig om man känner sig förkyld eller sjuk på annat sätt. Vid hembesök av vår personal, uppmanar vi dig som hyresgäst att säga till om du är sjuk.

Du som behöver göra en felanmälan och tillhör en riskgrupp kan gärna kontakta oss,  så hittar vi en lösning som passar dig.

Varför har lokalhyresgäster fått hyresrabatt?

Vissa branscher har drabbats särskilt av den ekonomiska kris som följt i spåren av coronaviruset. Det handlar till exempel om restauranger och caféer och butiker med inriktning på sällanköpsvaror, såsom kläder, blommor och liknande. Därför beslutade vi att ge två månadsfria hyror (april och maj) till utsatta företagare. Om det därmed kan hjälpa några av lokalhyresgästerna att ta sig igenom en ekonomisk kris, gynnar det inte bara dem, utan oss som företag och Örebro som stad.

Vi stänger vår lokal under en kortare period. Behöver vi meddela ÖBO?

Om ni kommer ha lägre bemanning än vanligt så meddela gärna er kontaktperson på ÖBO. Då kan vi till exempel justera ventilation och värme den period ni inte är där och se till att alla system kommer igång ordentligt i god tid innan ni är tillbaka.

Vem ska vi vända oss till om vi vill ha städning av vår lokal oftare?

Ni kan troligen utöka avtalet med den lokalvårdare ni anlitar i dagsläget. Om städning ingår i ert avtal med ÖBO, så vänd dig till din lokalförvaltare.

Om vi upptäcker smitta, måste vi stänga vår verksamhet då?

Det är i första hand du som driver en verksamhet som ansvarar för att hantera situationen. Den som är sjuk ska förstås inte arbeta. Vi som hyresvärd följer myndigheternas inrådan och i samråd med våra hyresgäster.

Bra att tänka på

  • Tvätta dina händer noga och ofta! Gärna ca 30 sekunder/gång. Se hur du tvättar händerna rätt på 1117.se
  • Nys och hosta i ditt armveck, inte rakt ut eller i handen
  • Stanna hemma om du har förkylningssymptom
  • Begränsa sociala kontakter där smittan kan spridas
  • Håll dig uppdaterad kring nya råd från bland annat Folkhälsomyndigheten

Aktuell information om coronaviruset/covid-19

1177.se, Vårdguiden (vid sjukdom)

Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten är expertmyndighet i Sverige. De har sammanställt frågor och svar gällande exempelvis symptom på smitta och hur viruset smittar.
(Questions and answers in other languages about covid-19)

Folkhälsomyndigheten: information about covid-19 other languages

Samlad information på krisinformation.se
Det är flera myndigheter som gemensamt ansvarar för frågor som rör coronaviruset i Sverige. På krisinformation.se finns samlad information från de ansvariga myndigheterna.
(Emergency information from Swedish authorities)

Allmänna frågor om coronavirus ( 113 13)