Du är här: Startsida / Bostäder / Frågor och svar / Stadsnät - bredband, tele & tv

Stadsnät - bredband, tele & tv



Vanliga frågor om Stadsnät

På denna sida kan du söka på din adress och gatunummer för att se om du idag har tillgång till Stadsnät.

Du kan också ringa ÖBO’s kundtjänst så kan de hjälpa dig att söka.

Bredband väljer du direkt av de Internetleverantörer som erbjuder sina tjänster via Stadsnät. De hastigheter som erbjuds idag är från 1 Mbit/s upp till 100 Mbit/s.

Det finns över 100 tjänster inom tv, telefoni och bredband i Stadsnät.

Tjänsteleverantörer som är anslutna och som erbjuder Internet är: Alltele, Bahnhof, Bixia, Bredband 2, T3, Tele2, Universal Telecom, och Telia.

Stadsnät är ett öppet nät, vilket innebär att du som hyresgäst fritt kan välja bland ett flertal bredband-, telefoni- och TV-leverantörer.

Erfarenheter från andra Stadsnät visar på korta avtalstider och prispress när leverantörerna får slåss om kunderna.

Tjänsteleverantörer som är anslutna till Stadsnät idag är:

  • Bahnhof
  • Alltele
  • Bahnhof
  • Bredband 2
  • Tele 2
  • T3
  • Universal Telecom
  • Blixtvik
  • Telia

Gå gärna in på www.stadsnat.se och läs mer.

Enklast är att koppla in bredbandsuttaget till datorn hemma. Då kommer du till en startsida där du väljer leverantör och sedan är du igång. Allt tar endast cirka 15 minuter! Startsidan finns tillgänglig även om du inte har något avtal för bredband idag.

Tjänsteleverantörer som är anslutna till Stadsnät och som erbjuder Internet idag är: Alltele, Bahnhof, Bixia, Bredband 2, Tele2, T3, Telia och Universal Telecom.

Du kan också ta hjälp av vår användarguide!

Vill du göra din beställning per telefon? Ringer du 019 - 761 47 70. Det går också bra att SMSa ÖREBRO till 72660 och du blir uppringd från kundtjänst.

För att erbjuda dig som hyresgäst valfrihet inom tv, telefoni och bredband. Idag finns ADSL och ComHem i de flesta av våra hus, men med Stadsnäts valfrihet tillkommer ytterligare möjligheter.

Det innebär också att alla får tillgång till modern fiber teknik inom kommunikation.

ÖBO har valt en standardplacering av Stadsnätsuttaget som innebär att detta placeras vid det befintliga tv-uttaget i vardagsrummet. Vi ser placeringen av uttaget som en central plats där hemmets kommunikation utgår från.

Ja det kan du få, men denna servicekostnad står inte ÖBO för. Varje hushåll som önskar fler uttag får själva bekosta det. Om du vill att ÖBO ska installera uttaget kontaktar du din bovärd så hjälper han/hon dig vidare. I annat fall kan du också låta valfri installationsfirma göra arbetet.

I ett öppet nät så som Stadsnät, bestämmer alla sin egen säkerhet. Vi rekommenderar att du skaffar ett antivirusprogram till din dator.

Tilläggstjänsterna finns hos tjänsteleverantörerna, t.ex. brandvägg och virusskydd.

När du tecknar avtal med tjänsteleverantören finns flera olika hastigheter att välja på, allt från 1 Mbit/s upp till 100 Mbit/s. Det är du själv som bestämmer vad du vill ha!

Snabb 1/1, för dig som mejlar, läser nyheter och betalar räkningar på internet är den här hastigheten perfekt.

Snabbare 30/30, utmärkt hastighet för dig som har många datorer, smartphones och surfplattor igång samtidigt. En hastighet som räcker till hela familjen i vardagen.

Snabbast 100/10, när du spelar online spel, streamar HD-tv och ser på demand film så krävs en supersnabb uppkoppling. Då passar denna hastighet för dig och även för familjen som vill ha den snabbaste uppkopplingen.

Det går alldesles utmärkt att surfa med din dator, så länge den stödjer trådlöstnätverk. Det samma gäller även för smartphones och surfplattor så länge de stödjer Wifi. Vad du behöver köpa är en trödlösrouter och en internettjänst som du valt genom stadsnät.

Du kan gärna läsa mer om våra anslutningsexempel i vår användarguide.

Ja, om man väljer en Internetleverantör som har tilläggstjänst. Olika leverantörer erbjuder olika tjänster, t.ex. integritetsmärkt bredband som skyddar den personliga integriteten.

Grundskydd mot virus och skräppost ingår för mejl. Enormt utrymme för hemsidor & lagring av bilder (3 GB). Läs gärna mer om de olika tjänsterna på www.stadsnat.se under fliken Tjänsteguiden.

Gå in på www.stadsnat.se och se vilka olika tjänsteleverantörer vi har. Kontakta sedan den nya tjänsteleverantören och berätta att du vill byta så hjälper de dig.

Du kontaktar någon av de telefonileverantörer som finns i Stadsnäts utbud. På www.stadsnat.se , under fliken Tjänsteguiden, hittar du vilka olika leverantörer det finns att välja mellan. Du kan också kontakta Stadsnäts kundtjänst 019-761 47 70 så hjälper de dig.

Du kan också ta hjälp av vår användarguide!

God kvalitet
IP-telefoni levererar minst lika god kvalitet som traditionell telefoni. I Stadsnät kan man kvalitetssäkra telefonin så att den alltid får den prestanda den behöver. Man bör dock vara medveten om att telefonen inte fungerar vid utebliven strömleverans och är därför inte lämplig för trygghetslarm etc.

Samma funktioner
Det finns i stort sett samma funktioner som med vanlig telefoni, t.ex. vidarekoppling, röstbrevlåda, nummerpresentation etc., men det kan variera mellan olika leverantörer.

Du kan välja att behålla ditt telefonnummer när du går över till telefoni via Stadsnät mot en engångsavgift.

Din vanliga telefon ansluts till en telefondosa som levereras av telefonileverantören. Dosan kopplas till stadsnätsuttaget eller en DRG* om du använder tv och bredband parallellt med telefonin.

*DRG = En DRG är en switch som alltid ska vara ansluten närmast Stadsnätsuttaget. Den delar upp och kvalitetssäkrar bandbredden för data, telefoni och tv. Ska du nyttja dessa tjänster rekommenderar vi att du skaffar en DRG just för att säkerställa kvaliteten på dessa tjänster.

Ring Stadsnäts kundtjänst på tel 019-761 47 70 så hjälper de dig.

Ring Stadsnäts kundtjänst på tel 019-761 47 70 så hjälper de dig.

Ja, det kan du! Stadsnät är byggt för att leverera alla typer av tjänster, bland annat tv.

Tv via Stadsnät öppnar vägar för ett mer kundanpassat tittande. Du får möjligheter att inte bara se film, utan nyheter, sport, underhållning, vetenskap, tv-kanaler från andra länder på de tider som passar dig. Det öppnar också möjligheter för mer lokalt producerat innehåll.

Videobutiken i ditt vardagsrum
Förutom de traditionella programpaketen kan du hyra film. Filmen finns tillgänglig när det passar dig under 24 timmar.

Det du behöver för att kunna titta på tv via Stadsnät är dels en DRG* och dels en TV-box. DRGn köper du själv på PeCe Data, Drottninggatan 40 i Örebro. TV-boxen levereras däremot av din TV-leverantör.

*DRG = En DRG är en switch som alltid ska vara ansluten närmast Stadsnätsuttaget. Den delar upp och kvalitetssäkrar bandbredden för data, telefoni och tv. Ska du nyttja dessa tjänster rekommenderar vi att du skaffar en DRG just för att säkerställa kvaliteten på dessa tjänster.

Läs mer i vår användarguide.

Ring Stadsnäts kundtjänst på tel 019-761 47 70 så hjälper de dig.

En DRG är en switch som alltid ska vara ansluten närmast Stadsnätsuttaget (finns att köpa hos PeCeData på Drottninggatan 40 i örebro). Den delar upp och kvalitetssäkrar bandbredden för data, telefoni och tv.

Ska du nyttja dessa tjänster rekommenderar vi att du skaffar en DRG just för att säkerställa kvaliteten på dessa tjänster. Det gör att kapaciteten i ditt uttag kan ökas om du surfar, ringer och tittar på tv samtidigt. Eller omvänt, tv-bilden blir inte sämre när någon ringer och spelar spel över Internet. Du ansluter datorn, telefonen och tvn till separata uttag i DRGn. Samtidigt gör DRGn att det blir lättare att felsöka om det blir störningar.

På några adresser finns redan ett DRG-uttag installerat, vanligast i småhus och låghus där anslutningen är fiber ända fram till uttaget. Är du osäker om din adress har DRG eller ej, kan du läsa mer här.

Gör följande:
1. Kontrollera att alla kablar är ordentligt anslutna
2. Kontrollera att alla lampor lyser eller blinkar på din utrustning (dator, TV-box, router, telefonidosa etc.)
3. Starta om all utrustning genom att dra ur alla strömsladdar och koppla in dem igen.

Fungerar det ändå inte kontaktar du din tjänsteleverantör. All support hanteras av den tjänsteleverantör du valt, så det är alltid deras kundsupport du kontaktar. Om de i sin tur upptäcker att felet ligger i nätet felanmäler de ärendet till Stadsnät och återrapporterar till dig. Är du osäker på vilken leverantör du har, kan du kika på din faktura där också telefonnummer finns.

Strateg - reklambyrå, webbyrå och designbyrå ÖrebroBostäder AB Krämartorget Box 8033 700 08 Örebro Telefon: 019-19 42 00 Fax: 019-19 43 00 Mejl: kundcenter@obo.se